Suhtumine: Rase vs mitterase

See teema vajab täiesti eraldi sissekannet, kuidas inimesed või arstid võivad olla täiesti silmakirjalikud. Päris karm hinnang, aga ometi nii see on.

Näide minu kogemusest:
Käisin Pelgulinnas vereanalüüsi andmas, kui ma ei olnud rase. Lähen ruumi sisse, teretan, nagu ikka. Arst on minu poole seljaga, käsi pikkas taga: SAATELEHT JA KLEEPSUD!
Mina seal kohmitsen, et ok saateleht on siin, aga mis kleepsud? Ma ei teadnud, et pidin saama registratuurist enda isikukoodiga kleepsud. Selle jutu peale arst õiendab: issand, teil on ju kleepse vaja! Registratuuuuuri minge ja küsige kleepse! Ühesõnaga sellise tooniga, et maailm on hukkumas ja momentaalselt. Kuidas ma küll võisin seda teha?! Ok, kott, üle õla, vastasin väga konkreetselt, et mina ei ole siin käinud ja ei tea nendest kleepsusüsteemidest midagi, kõmm uks kinni. Läksin siis kleepsude järgi ja passisin uuesti järjekorras, kuni pääsesin löögile. No, ilmselgelt oli ta veidi leebunud, et noh, saite ikka kätte ja.. sai ise ka aru, et liinitöölise suhtumine vist, sest ma ei reageerinud tema õiendamisele sõbralikult ega alandlikult. Who knows. Õiendamine ja korraldused jätkusid, ei tere, ei head aega, vaid: järgmine!
Nüüd läksin uuesti analüüse andma, oh õnne! Mul olid kleepsud ja saateleht, mõlemad lausa kaasas! Mina, olenemata teistest, ikkagi teretan. Annan saatelehe, loeb, mis uuringut vaja on. Näeb siis sealt, et rase. Ja kohe, sekundi pealt! Oii, teree! Nii, kuidas te tunnete ennast? Jaa, lamage siia ilusti, kas te olete väsinud? Eks rasedusega ju kaasneb väsimus, eksjuu? Pange käsi rusikasse ja torkan nõelakese ja kogu see tilulilu sellises nunnus, pehmes pudikeeles. Vaatasin teda vist suu lahti. Oma peas mõtlesin: Mis sul viga hakkas? Kas siis see on õige? Rase ja sa oled inimene, pole rase ja sa oled nagu viimane kalts? Sa ei mäleta mind, aga mina sind küll. Ma ei ole selline rase, keda vaja nunnutada. Õigemini, see hakkab mulle vastu, mitterasedana ja ka rasedana. Ma ei ole ka selline rase, kelle aju rasedana muutub selliselt, et järsku mulle meeldiks see, kuidas kõik oiiii, tutu ja lutu ja võtame nõelakese ja teeme torkekese ja kuidas nüüd tunne on. Enne oli, kõmm!, nõel sisse, veri välja, head aega, järgmine!

Ja see pole ainult arstidega nii. Väga paljud suhtuvad sinusse hoopis teisiti. Justkui sa oleksid nüüd targem ja tõsisem, sest rase ju. Enam ei ole muid tujusid, isusid, arvamusi. Nüüd on ainult raseda tujud, targad ja emalikud arvamused, kõik see. Kui oled tõsine, siis sul on raseduse hormoonid või raseduse väsimus. Sest ega ju mitterasedad pole iial tõsised ega väsinud. Kui midagi räägid, inimesed vaatavad otsa, nagu iga su sõna oleks maailma kõige targem pärl, sest rasedad on ju targad ja olulised inimesed. Enne võis sinuga vaielda, aga nüüd, kui oled rase, sa ju tead rohkem, kui keegi, kes pole olnud rase. Mis siis, et teema võib olla millestki muust, kui rasedus ja lapsed. Ikkagi tead rohkem. Ja järsku küsitakse igasuguseid raseduse ja lastega seonduvaid küsimusi, nagu sa teaksid nendele nüüd vastuseid. Emad, kellel on 10 täiskasvanud last, ei tea ka ju kõiki vastuseid.
Stop! Rasedus on see, kui sul kasvab sees loode, millest areneb välja inimene. See ei ole tarkuse ja ennustaja eliksiir, täiskasvanuks saamise hormoon või midagi müstilist. Füüsiliselt kasvab sees loode, ise lähed paksuks ja see on ka kogu muutus. Ei pea olema erikohtlemist, kutsikalikult vaatamist ja poputamist. Kui ma vajan teeneid ja poputamisi, siis ma vajan neid ka mitterasedana ja kui ma avaldan mingit arvamust, siis sama tõsiseltvõetavalt nagu mitterasedana.
Thank god, et ma olen rase ja saan seda kõike nüüd omal nahal tunda, et mitte midagi ei muutu minu ajus! Ja ei saa mulle enam keegi öelda, et ole ise rase või saa ise lapsi, siis tead rääkida ja küll sa siis näed, et mõtled ka nii nagu meie. Oh, ei, jumal tänatud, et mitte!

5 thoughts on “Suhtumine: Rase vs mitterase

  1. Ma kipun arvama, et see ninnunännutamine on pigem kaasutundeavaldus. Paljudel tulevad meelde vaevused, mis nendel rasedusega kaasnesid. Pearinglus, minestamine, oksendamine, iiveldamine, nõrkus ja kõige hullem sünnitus… seepärast kaastundest hakkataksegi nunnutama, et tuti-pluti sa vaeseke, mida kõike läbi elad ja läbi elama pead… 😀 tahetakse teha elu eriti magusaks. Kui sul neid vaevusi pole, siis ole õnnelik!

    Meeldib

  2. Mul läheb 7. kuu, selliseid vaevusi ei ole, et mis paneks järsku minu loomust muutma ja ninnunännut tahtma. Mul on muidugi see, et magada ei saa, üleüldse tuleb valida asendeid liiga palju, teinekord hormoonid möllavad (või olen lihtsalt närvihaige 😀 ) Need on küll, aga seda enam ma ninnunännutamist ei taha, nagu oleksin haige laps, pigem see, et ok las ma olen ja elan selle raseduse üle kuidagi ja mis tuleb järgmiseks, seda üritan üle elada siis 😀

    Meeldib

  3. Mul läheb 7. kuu, selliseid vaevusi ei ole, et mis paneks järsku minu loomust muutma ja ninnunännut tahtma. Mul on muidugi see, et magada ei saa, üleüldse tuleb valida asendeid liiga palju, teinekord hormoonid möllavad (või olen lihtsalt närvihaige 😀 ) Need on küll, aga seda enam ma ninnunännutamist ei taha, nagu oleksin haige laps, pigem see, et ok las ma olen ja elan selle raseduse üle kuidagi ja mis tuleb järgmiseks, seda üritan üle elada siis 😀

    Meeldib

  4. Mina ei saa ka aru miks on rasedasse vaja kuidagi teisiti suhtuda ja oma roosamanna ninnunännu võib igaüks samamoodi tead küll kuhu pista. Ja siis need “isuküsijad”. “No on mingeid isusid ka?”. Muidugi. Igal normaalsel inimesel on isud ja ma ei pea oma õhtul pealetulevat magusaisu kuidagi rasedusega välja vabandama. Väiksest peale maiasmokk olnud, ega see rasedus mulle neid isusid tekita (:

    Meeldib

Lisa kommentaar

