Saladus on PALJASTATUD! Ehk sellest, kuidas emad/rasedad nii targaks saavad

Rasedate ja noorte emade teadmised on minu meelest alati olnud hämmastavad! Kust nad järsku teavad, mida tuleb teha rasedana, milliseid vitamiine tuleb võtta, mida süüa, mida osta, kuhu arstile, mis analüüse teha. Ja siis lisaks, nad on koguaeg asjalikud ja ajavad mingeid tähtsaid rasedate ja lastega seotud asju. Kõik räägivad sellest ja veel selliste nägudega, nagu see oleks loogiline ju! Ja kui küsida, kust nad infot said, siis vastatakse sellise targa või emaliku olemisega, et ohh, ära muretse! Küll sa ka ükskord teada saad! Kui sul endal need asjad käes, siis sa tead ka seda kõike! Ja sellises stiilis vastused. Ma küsin konkreetse küsimuse ja saan vastu täieliku häma. Mis mõttes, küll ma teada saan! Millise tuuleiiliga see mu pähe saabub, mis kuupäeval on oodata? See on sama hea, kui lapsena korrutatakse, et ahh. kui sa suureks saad, siis sa otsustad, teed ja tead ise või kui sa suureks saad, siis ostad endale auto, näiteks. Millal siis see päev on, mil saadakse suureks? Et nii, alates sellest kuupäevast olen ma nüüd suur, lähen ostan auto, olen unistuste töökohal, elan unistuste majas, sest ma sain suureks ja eluaeg on õpetatud, et kui sa suureks saad, siis sa saad kõik need asjad. Enne ära nendele mõtle ega pead vaeva. Ehk siis keegi ei seleta, kuidas sa selleni tegelikult jõuad, kust sa saad teadmisi, mida sa pead tegema, mis sul selleks kõigeks vaja läheb ja kui olukord käes, oled kaotsis ja mõtled, et sa oled ainus, kes ei tea ja et, ok, ma pidin ju nüüd kõike teadma, mis värk on, et ma ikka veel ei tea?
Kellele selline asjade ajamise viis iial kasu on toonud? Mitte kellelegi ja miks seda ikka veel harrastatakse – ma tõesti ei tea.
See blogi ongi osaliselt selleks, et jagada teiste segaduses inimestega infot. Just selles võtmes, kuidas mina jõudsin mingite asjadeni ja kui suvaline ning suhteliselt juhuslik see kõik on, et ei tekiks muljet, et nii kui on tuvastatud rasedus, ajukäärud su peas tõmbuvad krussi ja sinna vahele on tulnud tarkus, mis on iseenesestmõistetav.
Niisiis, mingid baasasjad, mida vaja teada ja kuidas ma nendeni jõudsin:
Vitamiinid
Esimesel visiidil ütles mulle arst kohe, et tuleb võtta foolhapet. Seda olin isegi kuulnud, aga hea, et üle kinnitas. Foolhape on oluline loote normaalseks arenguks ja katkemisohu vähendamiseks. Teadsin, et apteegis on ka muid rasedate vitamiine ja toidulisandeid, niisiis läksin ja ostsin. Need vitamiinid ongi juba sellised, kuhu on lisatud ka vajalik kogus foolhapet. Kuna söögiga on, nagu on, osa asju hakkab vastu, osa asjadega tahaks liialdada, siis teadsin, et tavatoidust vaevalt ma kõiki aineid kätte saan, mida vaja. Niisiis, minu valik on Pregnacare Plus, milles on foolhape, hunnik vitamiine ja eraldi lehtedena kaasas Omega 3 kapslid. Esialgu võtsin tavalist Pregnacare Original’i, millel omega 3 kaasas ei olnud, aga siis hakkasin muretsema, et seda saab inimene niigi vähe ja võtan lisandiga, Pean mainima, need olid vist kõige kallimad vitamiinid, u 30€ on kuu aja kogus, aga vähemalt süda rahul. Ja neid võtan ma nüüd vähemalt raseduse lõpuni. Imetamise ajaks peaksid ka kirjade järgi sobima, aga seal riiulil oli teisi ka valikus. Küll ma hiljem uurin.
Raamatud

Kust saada tarku raamatuid? Esimesel arstivisiidil saad tasuta raamatu “Rasedus Sünnitus Vastsündinu”, mis on täiesti asjalik ja kirjeldab päris hästi, mis sinuga toimub. Ja isad saavad tasuta raamatu “Isa ja beebi”, no see raamat on kirjutatud mingi värske isa silmade läbi ja seda on püütud teha võimalikult mehelikult ja coolilt. Tegelikult tundub see kuidagi snooblik ja hakkas nii minu elukaaslasele, kui ka sõbranna elukaaslasele vastu. Tundub, et mehed loevad siiski palju suurema huviga sellest, mis naise kehaga toimub ja kuidas laps kasvab. Või siis päris samasuguse huviga, nagu naised, ei loe seda ka, aga on sunnitud kuulama, kui mina sealt lõike ette loen, ja vähemalt teeb näo, nagu see oleks põnev. Sobib.

Aga veel ühe hea raamatusoovituse sain sõbrannalt ja selle ostsin ise ka. Raamatu nimi on “Me saame lapse” ja see on väga mahukas, mõnusalt kirjutatud kõigest, mis toimub sinuga raseduse algusest kuni lapse 3 aastaseks saamiseni. Mõlemas raamatus on kirjas ka väga kasulik ostunimekiri, mida lapse sünniks on vaja, mida haiglas on vaja, kui palju mähkmeid võib minna ja kõigest sellest, mida ma enne arvasin, et rasedate ajud lihtsalt järsku kuidagi teavad. Info on nendes raamatutes kõik olemas. See suurem raamat maksis ka u. 30 €, aga ma arvan, et on seda väärt. Kui muuks mitte, siis vähemalt eneserahustuseks, et on kuskil koht, kust saab midagi teada, kuigi eks seda improviseerimist tuleb kindlasti palju ette.

 

Toitumise kohta on ka palju infot raamatutes, samuti internetis, AGA ärge lugege foorumeid, vaid asjalikke arstide poolt kirjutatud artikleid. Foorumitest saab lugeda midagi taolist: kuulsin, et rasedana toorest kala ei tohi süüa, ma nüüd kogemata sõin, mis saab? Vastused: 1)lollll oled vä, kas sa tahad oma last ära tappppa?? 2) ma küll söön kõike, midagi pole juhtunud, vahet pole, lase edasi 3) kui sa oma last tahad ära tappa, siis palun väga, mina küll ei taha, aga kui te tahate mõrvarid olla, sööge edasi. 4) kus te elanud olete? iga inimene teab, et rase ei söö tooreid asju!
Kui on päriselt mingi küsimus, küsi ämmaemanda käest, uuri raamatutest, aga ära loe seda kollast juttu ja üksteisega võistlemist kuskilt foorumist, veel vähem, ära võta sealt antud nõu kuulda!
Selliseid küsimusi, nagu asjade ostmine ehk milline vanker, voodi, vann, mähkimisalus jne, kas seda kõike on ikka vaja, mis raamatus öeldud, saab arutada ka kogenud inimestega ehk sõbrannadega, kellel see asi on läbitud või käsil, emaga, samuti internetist lugedes, aga ausalt öeldes mina isiklikult suhtun internetis olevatesse foorumitesse ja nendes peituvasse infosse suure skepsisega. Eks see ole igaühe enda hinnata. Kõige kasulikum on sealt lugeda vankrite kohta, mis kogemused millise firmaga (neid on ka seinast seina), asjaliku jutu tunneb sealt emotsionaalsete koduperenaiste hala, uhkeldamise või mahategemise vahelt ära küll.
Kuna mul asjade vajalikkusest või mittevajalikkusest rääkida ei ole midagi, sest kogemus puudub, siis võtangi mingi kesktee vastavalt sellele, mida kirjutavad raamatud ja mida soovitavad tuttavad.
Ja arstiajad, analüüside ajad, kõige sellise paneb vähemalt Pelgulinnas ämmaemand ise paika.
Kogu lugu! Ja oledki see müstiliselt tark ja asjalik rase, kes hullult asju ajab ja kõike teab!
2 thoughts on “Saladus on PALJASTATUD! Ehk sellest, kuidas emad/rasedad nii targaks saavad

  1. Ausalt, mina ei saakski küsimusele, kuidas sa asju tead, teisiti vastata, kui et lihtsalt tean 😀 Mul on kaks last, aga ma pole lugenud mitte ühtki teist raamatut peale selle Libero oma, sealt olen huvi pärast vaadanud rasedusw kulgu jne.
    Teadmised on ilmselt tulnud tänu vanematele õdedele ja nende lastele suuresti, on olnud aktuaalne teema tihti. Lisaks tean ma paari lapse arengu teooriat ülikooli ajast. Raseduste ja laste ajal olen muidugi kuulunud facebooki gruppi ja google ikkagi aitab ka. Ega päris kõike ka enne ei teadnud 😀 Aga ultraheli, söömise, imiku eest hoolitsemise jne kohta teadsin küll näiteks. Polnud ekstra uurinud.

    Like

  2. Tahtsingi kirjutada sellest, kuidas need teadmised tulevadki päris juhuslikult ja suvaliselt. See Libero raamat on tõesti kõige asjalikum, aga kuna saad selle tasuta, kõigil see on, kuidagi kahtled, kas see väike raamat tõesti on tõsiseltvõetav või niisama mähkmereklaam. Teadmistepagas, mida juba enne kuskilt tead, on kõigil erinev ja ei mäletagi enam, kas see on kuulujututasandil või mingi õige info. Mina kahtlesin igatahes selles, mida olin kuulnud. Ultrahelist, toitumisest teadsid mingeid tükke, aga nagu näha, ei teadnud õigesti. Imiku eest hoolitsemisest ei tea ma siiani midagi, ka siis kui loen või kuulan kogemusi (mis on parim infoallikas) – minul on mingi ettekujutus sellest kõigest, aga ei ole enesekindel selles osas, sest kogemus puudub. Niisiis, enne, kui omal nahal ei koge, ei tea, kas see on nüüd SEE teadmine või mitte. Olles asja sees ja kompides siin kuidagi, tekibki nendest tükkidest vaikselt tervik ja hakkad suurema enesekindlusega sellesse kõigesse suhtuma. Olen veendunud, et see kõik tuleb kogemusega ja seda on mul hetkel, ei rohkem ega vähem, kui 29. rasedusnädala jagu.

    Like

Lisa kommentaar

