Kuidas Johan nime sai? R-tähe reeglid ja muud "eduka" nime valemid

Ma ei olegi rääkinud, kuidas käis meil nime valimine. Terve raseduse aeg oli üks suur valimine ja kammaiijaa, ma võin öelda. Me läksime Jaanusega nii mõnigi kord isegi tülli! 😀

Esiteks, ok, ma olin ju veendunud, et saan tüdruku, sest ma nii väga tahtsin tüdrukut – muud variantigi ei tulnud pähe. Sellest, mis reaktsioon oli, kui teatati, et see on poiss, kirjutasin siin: Ultraheli nr. 2 – It’s a BOY!

Nonii, pool rasedusaega vaidlesime, mis saab tüdrukule nimeks. Mulle hakkasid meeldima sellised nimed, nagu Mia’d ja Lennad, kuni sain aru, et iga teine ongi Mia ja Lenna, lisaks Nora jne jne. Nii ilusad nimed, aga nii populaarsed! Mulle meeldivad lühikesed, konkreetsed nimed!

Jaanus oli pähe võtnud, et nimi peab lõppema täishäälikuga, olgu poiss või tüdruk. Või kuidagi avatult, et see pidi mingi halb asi olema, kui nimi jääb nagu kinni. Eksole, tema onu Jüri oli seda vist rääkinud. No, mulle just meeldivad need nn lõigatud nimed. Johan on samamoodi lõigatud, nagu midagi jääks pooleli kuskile.

Igatahes, vaidlesime tüdrukute nimede üle ja nii elavalt, nagu saaksime tüdruku. Ma surfasin netis, küll välismaa lehtedel, küll Eesti lehtedel, küll sisestasin Italian baby names (sest seal on armsad tähendustega nimed ja olen Itaalia fänn), Scandinavian baby names (sest ma olen kõige Skandinaavia fänn veel eriti), mõtlesin läbi kõik Astrid Lindgreni raamatutegelaste nimed ja küll strong baby names ja royal baby names ja unique baby names ja… kusiganes kuulsin mingitki nime, koguaeg kaalusin, hmm, kui oleks see…

Ja siis oli see asi ka, et tahtsin, et oleks tugev nimi ja läheks perekonnanimega kokku. Näide: Pipi Pärnpuu – oleks ju lahe olnud! Ei saa olla mitte tegija, kui su nimi on siuke Pipi Pärnpuu. Ma ei oleks Pipi pannud, aga mõte on see, et tugev “olen siin!” nimi.

Saabus 20. rasedusnädala UH ja teatati – poiss. Ahh?!

Suur nimede otsing ja töö – kõik tühistatud!

Ok, järsku hakkas kuidagi väga lihtne – poiste nimedest ma ei tea üsna mitte midagi, mis on äge või mis mitte, nii et mul suht ükskõik, mis ma ta nimeks panen! See oli esimene reaktsioon 😀

Järsku, isegi samal päeval vist, lõi pähe – Johan! Ilus, skandinaavialik, konkreetne. Selline olen tähtis ja karge Johan! Mõtlesin veel, kas Johan või Johann, aga minu mõistes, mida lühem, seda parem, las olla Johan.
No, Jaanusele see asi ei istunud mitte. Lõigatud nimi. Pluss! Mis kirjutamata seadus poiste nimede puhul kehtib?! R-tähe reegel! Oioi, kus osa said või saavad võtta – pole r-tähte sees – järelikult pole mees. Mis nõme jutt see veel on? Ja siis pannakse r-tähe pärast nimesid, mis on võimalikult põrisevad. Rögabert, Rülbert (ok, neid ei panda vist, aga näide sellest, et peamine on R).
Mees teeb enda nime ise meheks. Mitte mingi häälik.

Ok, kuna see valik sai liiga kiirelt tehtud, hakkasin teisi nimesid ka otsima. Hakkas peale see googeldamine, eriti Skandinaavia nimede osas. Ja me olime Jaanusega juba tülitsemas nimede pärast – iga sekund tulin uue nimega lagedale ja tülpinud Jaanus pidi kõike seda kuulama, oii appi, kui ei kuulanud seda 1 nime sajast, miks just see ja arutame nüüd asja.
Rase ja hormonaalne Lilli kukkus pillima, et ei hoolita lapse nimest ja ma olen ainus, kes üldse midagi siin mõtleb ja paber, millele ma neid nimesid kogusin, kärtsutati kokku, viskasin toanurka kuskile ja maailma lõpp oli käes. Mille peale vaene Jaanus, võttis paberi ja silus ära ja tuli ilusti jutustama nimedest. Ja mille peale mina sain aru, kui jobu ma olen ja ikka ise vabandasin, et no ma enam nii ei käitu – ma ei tea, mis mulle sisse läks! Titt ja hormoonid on need, mis sisse läksid, mis siin teada! 😀

Ja nimede valimine võis edasi minna. Ok, mõtlesin, et kui tuleks lõvi tähtkuju, siis nimi Leon on väga äge! Ja Leon on üldse lahe nimi. Aga ka täiesti populaarne juba. Johan on ka tegelt, mis seal salata… No, Leon ei saanud kuidagi omaks. Kuigi see nimi mulle meeldib. Hea nime soovitus teile, kellel poisid tulemas ja kelle ajusid pole r-tähe reegel ära mürgitanud.

Siis mõtlesin edukusele – lapse nimi on tähtis, et ta oleks edukas ja nimi kõlaks. Hakkasin siis nendele nn edukatele mõtlema. Armin! Panen lapsele nimeks Armin! Sest no Armin ei saa olla mingi mitteedukas. Noh, sellest Armini obadusest toibusin suht kiirelt – no mida asja on mul panna lapse nimeks Armin, jeerum.

Siis mõtlesin, et ok, nime maine kujundab inimene ise. Jõudis see normaalteadvus tagasi. Mitte nimi ei kujunda meest. Sest Urmas Sõõrumaa. Siuke äge mees! Minu arust vähemalt. Aga kes krt oleks arvanud, et Urmas on eduka inimese nimi? Nii, et noh, Urmas Sõõrumaa ise on end edukaks teinud ja vaevalt ta nimi on mingeid boonuseid talle lisaks toonud.

Siis mõtlesin ikka perekonnanimega sobimise peale ja mõtlesin – Patrik! Armas ja väärakas nimi samal ajal – I love it! Patrik Pärnpuu. Näh, nüüd vaatan, et deem… Miks ma seda ei pannud. See oli meil selge – topeltnime ei taha. Siis mitu head nime raisus, aga ühe järgi kutsutakse. Konkreetsus on hea. Aga tegelt räägiti, et no oota, kuni sünnib ja vaata, mis nägu on. Ahh?

Ma ei oleks näo järgi iial nime pannud! Mis mõttes, mis nägu on. Ta lähebki seda nägu, kuidas ma teda kutsun ja just see sobibki. Siiski, enne sündi ei tahtnud oma nime valikuid laialt hõigata – kuidagi nii ebakindel oli kõik ja äkki tõesti vaatan talle otsa ja näen, vot tema on see!

Enne sündi hakkas õde teda Peetrikeseks kutsuma. Sest enam ei teadnud, mis nimi sealt ju tuleb. Siis avastasin uue variandi. Johan Peeter Pärnpuu! Kui lahe! Ja nüüd jälle trükkisin välja ja vaatan, päris äge, deeem! 😀 Ema enne Johani sündi helistas, et kuule, me juba kõik kutsume teda Petsuks ja Peetrikeseks, pane Johanile lisaks Peeter ka, no paluuuun! Ei, ema, ei pane. 😀

Igatahes, Jaanus ja Johan tundus ilus kombo. Ja Johan on nimi, mis mulle on alati meeldinud. Avastasin, et ma ei saa sellest loobuda. Jaanus leppis ka sellega. Äkki läks kergemat vastupanu teed, nägi, et ma kõiki tema pakutud nimesid teen maha (mida ta mulle korduvalt ette heitis). Aga ei, tundub, et jõudsime mõni päev enne Johani sündi selgusele, tuleb Johan (ühe n’iga) Pärnpuu.

Hääldan ikka Johann, minu pärast hääldagu inimesed tema nime, kuidas soovivad. Aga ainult seni, kuni Johan suureks saab ja ütleb ise, kuidas oma nime kuulda tahab. Siis peavad hääldama kõik nii, nagu tema ütleb.

Nii ilus nimi! Johan – nunnu ja poistekas, Johan – mehelik ja karge! Ideaalne nimi, ma ütleksin! Pärnpuuga kokku ei sobi, esmapilgul. Aga Urmas ka Sõõrumaaga kokku ei sobi. Jälle see Ummi. Ok, ma nii fänn tal ka nüüd ei ole.

Igatahes minu poeg sai ägeda nime. Ei saagi muu olla – ema Lilli pani.

 

25 thoughts on “Kuidas Johan nime sai? R-tähe reeglid ja muud "eduka" nime valemid

  1. Väga hea nimevalik �� Meie augustipoiss saab nimeks Johann. Alates 12n juba teame, et poiss tulemas, seega aega oli nimesid valida maa ja ilm. Aga see nimi oli mul kohe kuskilt olemas ja mitte ükski teine nimi enam nii hea ei tundunud – iga nime taga on keegi või miski, mis häirib �� Johann on aga ainuke nimi mis pole mingit vastureaktsiooni tekitanud. Lisaks kui tuleb ükskord tüdruk, kes saab omale vanaaegsema kõlaga vanavanaema nime, siis sobib Johann sellega väga hästi kõrvuti. Perekonnanimi on ka selline, mis eeldab vanaaegsema hõnguga, lihtsat ja tugevat nime – igasugu tänapäeva popikad nimed ei lähe kohe kudagi ☺

    Like

  2. Meil on ka see nimevalimine täies hoos. Olen minagi suur Lindgreni fänn ja pubeka eas oli mul suur unistus Miia nimelisest lapsest. Siis järsku läks see nimi nii popiks ja napilt ei taha, et minu lapse klassis 7 temanimelist oleks. Siis hakkas mulle väga meeldima nimi Emil. Vahva klutt Lindgreni raamatust ja ühtlasi abikaasa surnud isa nimi. Selline lisaväärtus.
    Tegin tabeli, ühele poole tüdruku nimed ja teisele poole poiste omad. Kõik nimed käisid nimede statistika tsensorist läbi ja kui see oli väga popp, siis praakisin välja. Millegi pärast juhtus nii, et ilusaid tüdruku nimesid on ikka palju rohkem kui poiste omasid. Võibolla see Emil oli lihtsalt nii hea, et teised ei jõudnud ligigi. Lootsin juba, et oh, tuleks poiss, oleks suur nimevaliku probleem lahendatud.
    Aga heldene aeg, ultrahelis selgus, et tuleb tüdruk. Nüüd tuleb sellest suurest tüdrukute nimede hunnikust see ainus ja õige leida. Vahepeal meeldis mulle nimi ÕIE, minu vanavanaema nimi, selline ilus ja vanaaegne. Panin kõnesüntsaatorisse, et kuidas see kõlaks, kui ta otsustaks suurena nt kuskile väljamaale kolida. Ja see kõlas OI, jah päriselt OI, no nõu njett, jääb ära.
    Kuna minu perekonnanimi hakkab N- tähega, siis püüan vältida nimesid, mis lõppevad sama tähega. Jama kui palju pärast selle hääldamisega, nagunii on perekonnanimi selline, mida peab tähthaaval veerima.
    Igastahes häda ja viletsus selle nimevalikuga. Kui õiget välja ei vali, siis tuleb tiburull123 vms panna.

    Like

  3. Meil oli ka valikus Johan ja Armin. Johan oli valikus seepärast, et tütre nimi on Joanna aga läks liiga sarnaseks, Armim kadus nimekirjast sest ema ütles, et Kärdlas on üks alkohoolik kelle nimi on Armin 😀 Siis jäid meile alles Andreo, Andero ja Andro ja nimeks sai viimane kuna oli lihtsam, kui eelnimetatud 🙂 Aga Johan on väga ilus ja mehelik nimi.

    Like

  4. Vahtramäe Emil on mu lemmikraamat!! Mul on taitsa teema selle raamatuga! Aga issand, noorem õde laenas mu raamatu kuskile välja ja tagasi ei saanudki. Mul siiani trauma! 😀 mulle ka need dsenniferid ei meeldi, ilus lihtne nimi võiks olla 🙂

    Like

  5. Pole ma su raamatut kuhugi laenanud… See sai veekahjustusega viga kunagi suure kevadsula ajal Hiiumaal. Või olen nüüd selles ka mina süüdi��

    Like

  6. Olen Su blogi lugeja paar viimast kuud. Väga mõnus lugemine!
    Kui kirjutasid oma mehest, tuli üllatus… olen ka Pärnpuu nimeline 🙂 Vist sugulased pole, aga mine sa tea.
    Kui lapse nime avaldasid, siis järgmine üllatus… minu noorema poja üks nimedest ka Johan. Aga lapsel siiski teine perenimi, nii et nimekaimud pole 🙂
    Ilusat kasvamist Teile!

    Like

  7. Johan on vaga ilus nimi!
    Meie valisime lastele nimed loodusest. Niisiis on meil Storm, River ja Blossom. Me ei ela Eestis,kuid saame igakord Eestis kaies kummalisi kommentaare peamiselt Blossomi kohta (ala- misasi? Opossum?).

    Like

  8. Meie ei teadnud kas tuleb poiss voi tüdruk-jàtsime üllatuseks, niiet vaatasime môlemaid. Nt Kenny oli teemas aga kôik tegid maha, kuskilt multikast et “kill the kenny”… Siis tuli variant Kenneth… Lôpuks sündis hoopis imepisike Brielle 🙂

    Like

  9. Hea valik, ûtlen Johanni emana 🙂 Meil ta küll koduselt Jussike või Juss ja enam ei kujuta teisi variante enam ettegi ( Samuel, Jakob).

    Like

  10. Plikale pidi nimeks saama Eva Brit, aga kuna otsustas 20.aprilli asemel sündida hoopis maikuus, siis sai nimeks Mai Brit 🙂 oleme nimega väga rahul. 2 nime poolt küll alguses ei olnud, aga need kõlasid koos kuidagi hästi, samas kokkukirjutatult oleks liiga kirju. Nüüd siis variant kasutada kas üht või teist võ mõlemat.

    Like

  11. Mul on kaks poissi, mõlemate nimed on J-tähega. Tulemas on kolmas poiss ja talle soovin ka panna nime J-tähega. Ma olin teise lapse puhul kindel, et tuleb tüdruk, kuna rasedus oli erinev. Tundsin siis kerget pettumust. Kolmanda puhul ei olnud kindel, aga soov tüdrukut saada oli nii meeletult suur, et ultahelis lause “te saate kolmanda poja” peale hakkasin lausa nutma. Arvatavasti saab nimeks selle, mis teise poja puhul tugevalt kaalukausil oli, kuid siiski panemata jäi.

    Like

  12. Lugesin ka nüüd uuesti selle 20nda nädala ultraheli teksti läbi kui soo teada said:) käisin ise ka eile (22+6) ja öeldi ka, et poiss 🙂 minu sisetunne algusest peale poisi poole kaldunud ja emos näitas UH vargsi, et poiss..ma olin nii arvestanud sellega ja vaikselt siniseid asju varunud:) Minu reaktsioon oli just “Oh, jess, ongi poiss!” ja ütlesin seda kõva häälega UHs ka.:) Nime valik saab aga keeruline olema..
    Tõesti rohkem ultrahelisid pole? Pean vist millalgi tasulisse minema:)

    Like

  13. Lugedes tekkis küsimus hoopis su enda perenime kohta. Nagu aru saan, siis lapse isa on su elukaaslane, mitte (veel) abikaasa.
    Kuidas sa endale 2 perekonnanime oled saanud? On see vanematelt tulnud või on selja taga juba üks eelnev nimevahetus?

    PS. Väga lahe blogi. Endal seisab kõik veel septembri keskel ees ja olen juba praegu siinse info tõttu oluliselt targem kui mõned päevad tagasi

    Like

  14. Jee, poisid on ägedad! 🙂 aga jaa, ultrahelisid rohkem ei ole, st Pelgus pole, mõnel pool on 36. Nädalal ka kohustuslik uh, mulle tehti see pelgus ka siiski et ennustatavat kaalu teada, aga pilti ei saabud ja ekraanigi ei näidatud.

    Like

Lisa kommentaar

