Johani toidud: räägin toidueelistusest, tema söömisgraafikust ja erinevatest beebitoitudest/tootjatest

Nonii, Johan on peaaegu 8-kuune ja räägin natuke tema toitumisest. Söömisgraafik on tegelikult minu jaoks kuidagi halb sõna, sest mul on vist sõna “graafik” vastu allergia alates sellest, kui avastasin, et ta pole just parima unega laps ja teised muudkui küsisid, mis “graafik” tal on. See selleks – räägime söögist, sest erinevalt unest, on söögiga Johan vägagi sina peal.

Nagu päris paljud uued emad, võtsin ka mina söömise infot voldikutest, mida jagatakse sünnitusmajas või perearsti juures ning peamine toidufirma, millega esimesena kokku puutusin, oli Hipp.

Kuna Hippi vihik (seda sai vist netist tellida ka) on nii informatiivne ja üksipulgi lahti seletatud, millal mida anda ning mis mõjuga teatud toidud seedimisele on, siis seda järgides oli väga mugav hakata Hippi toite ostma ja katsetama. Selline tunne oli, et muud ei julgegi.

Kuigi ma teadsin, et on ju teisi asju ka ning vanasti tehti üldse kõik ise, siis algul, olles ebakindel, ikka järgisin seda, mida sealt lugesin. Peagi sain aru, et ok, söögiga on meil hästi – ei ole asja, mida Johan ei sööks või mis teda kuidagi ärritaks. Alustasime kõrvitsapüreest – esimene amps oli siiski Good Gout’i, kuna Hippi oma oli parasjagu riiulilt otsas, kuid varsti andsin juba erinevaid puuviljapüreesid, putrusid ja lisatoite – enamasti öko ja kõik nagu peab, ilma lisatud maitseaineteta.

Väike vahepala: esimesi toite valisin hoolega ja õhinaga koos Jaanusega (eelnevalt nädalaid ise lugenud ja googeldanud), aga esimesest ampsust jäin ma ilma. Seda “traumat” elasin ma liigagi elavalt JÄLLE üle, kui analoogne juhtum oli Malluka ja Kardoga. Ohh, mehed, ma ütlen! Aga ok, samas see on nii halb, et lausa naljakas. Minu lugu saab lugeda siit: Emadega ei jamata! Ehk siis – ma olen väga löödud. ja Malluka lugu siit: Lentsu essa amps aka kuidas mul uut meest vaja on

Üsna kiiresti hakkas ta sööma päris suuri koguseid, rohkem, kui kirjade järgi lubatud, aga kuna ta kaal on ka kirjade järgi aastase lapse oma, siis mõtlesin, et suva need kirjad – teen, nagu sisetunne ütleb.

Hommikul sööb putru (vahel lisan puuviljapüreed), enne lõunaund sööb, kas väiksema puuvilja-/juurviljapüree või vahel ka juba “praadi”, peale und sööb enamasti liha-aedviljapüreed ehk “praadi” (kui juba enne ei saanud), õhtul enne magamaminekut sööb jälle putru mingi puuviljalisandiga või ilma. Pudrud teen enamasti jätkupiimaseguga või veega ning vett annan talle igal söögikorral ja söögikordade vahel juua nii palju, kui soovib. Rinnaga toidan teda enamasti hommikul ja õhtul/öösel. Näputoitu on ta saanud minimaalselt – olen andnud keedetud porgandi pihku ja lasknud tal sellega pudistada – mõni tükk vast jõudis suhu ka.

Nüüdseks “kasvasin” Hippist ja ettevaatlikkusest välja ning võin öelda, et seda brändi ma väga ei ostagi. Üks lemmik on Good Gout, mille puhtad brokkoli ja bataadipüreed on ideaalsed muude söökide (lihapüreele) lisandiks. Üleüldse seal on palju püreesid ühest toiduainest, mis on hea lisatoiduga alustamiseks ning jälgimiseks, kuidas mingit ainet laps vastu võtab. Aga samas, saan ju neid ise ka teha, kui leiaksin hea, vitamiinirikka mahetoiduaine. Meie kliimas väga vitamiinidest pakatavaid aedvilju hetkel siiski ei leia, nii, et usaldan purgi-/tuubitoitu.

Aga valmispüreed, millest ma puudust tundsin, olid igasugused liha ja aedviljasegud. No, ei ole häid maitseid või kombinatsioone, mis oleksid küllaltki puhtad ega poleks lisatud igasugu jahusid ja tärklist. Näiteks, ma olin hämmingus Milupast – ostsin neid kiiruga paaril korral ja alles kodus lugesin korralikult silte (kuigi tavaliselt süvenen toidupoes ikka tükk aega beebiriiuli ees, aga tol korral oli vist vankris rahutu Johan, kes arvas, et võiksin neid kodus uurida). Kirjas oli, et maisijahu või tärklis või mis seal kõik oli. Milleks? Aga mõtlesin, et ok, see 1-2 korda annan talle, kui ma juba ära ostsin.

P3120385
Põnni köögiviljapüree veiselihaga – selle purgi sõi tühjaks, aga Milupat ei tahtnud
P3120387
Milupa püree porgand, vasikaliha, kartul – milleks lisada maisijahu ja maisitärklist? Igatahes, purki see kõik jäigi, sest sülitas välja, aga et laps nälga ei jääks, tegin uue lihapüree lahti (Põnni) ja selle sõi isukalt tühjaks.

Johan, kes muidu sööb absoluutselt kõike, lihtsalt neid ei söönud! Ühes oli mingi kalaasi, ok, äkki on vara veel süüa või harjumatu maitse, muudkui proovisin ja proovisin, ajas suust välja hapu näoga (tõesti, ta pole seda alates esimesest “pärissöögi” ampsust teinud). Siis andsin veiselihaga mingit püreed, sama lugu, siis andsin lambalihaga püreed, ikka sama. Mitte ükski alla ei läinud! See on hämming! Kas on mingid ürdid või toiduained juba imelikud, aga ei sobi. Igatahes, purgid läksid raisku – laps, kes sööb tõesti kõike, sellel brändil ei söönud. Ega muud midagi, ma lihtsalt ei salli toidu äraviskamist ja mul oli kahju.

Hippil on ka mingid söögid, aga purgid on väikesed ja kallid ning kuigi Hippi vihik on algajale ikka nii veenev reklaam ja abi, siis mõtlesin, et mõtlen kastist (Hippist) välja.

Ja lõpuks, alles hiljuti avastasin ka kodumaise Põnni. Ma ei tea, miks ma varem ei ole neid nii väga uurinud või arvasin, et ju nad on veidi vanematele, lisatud igasugu asju jne. Mul tekkis hea võimalus erinevaid Põnni tooteid proovida, kui sain Salvestilt mõnusa kinkekoti. Selles mõttes on kinkekott hea, kuna sisaldab toite, mida mina võib-olla poeriiulilt ei oleks harjunud ostma.

P3120268

Kott sisaldas erinevaid tuubi- ja purgipüreesid, nii magusaid (puuviljad), kui soolaseid (lihaga). Ma võin öelda, et avasin kotti nii, et Jaanus oleks tahtnud filmida – ma olin nii õhinal, nagu endale oleksin midagi saanud, aga nüüd vist ongi Johani rõõmud minu rõõmud.

Hakkasin siis lugema koostist ja Põnni toitude kohta rohkem ning mida rida edasi, seda rohkem ma imestasin, et kust mul küll mingi valearusaam nendest asjadest võis üldse tekkida. Ma ei arvanud nendest asjadest enne midagi halba, aga võtsin kuidagi … neutraalselt. Need on ju tõesti head asjad ja kodumaine toodang. Ma ei tea, kus või millal minu peas see error oli tekkinud, aga nüüd olin tõesti ümberveenatud.

Kõik toidud on välja töötatud lastearst Reet Raukasega vastavalt sellele, mida laps mingil eluetapil vajab – nii ainete kui tekstuuri poolest. Kõiki toite on testitud, maitseid proovitud – kui mingi toode lastele väga ei meeldinud, saadeti tagasi ja hakati retsepti täiendama, et toit lastele võimalikult maitsev oleks. Mis mulle eriti meeldis, on see, et enamus toorainest on kodumaine ja see on ainult boonus, kui saab toetada kohalikku toodangut ja põllumajandust.

Sain “süsteemile” ka pihta – kõik tuubitoidud on ökoloogilised ning purgitoidud mitte, mis aga ei tähenda, et purkidesse mingit jama oleks segatud. Ei näinud ma selliseid silte, nagu eelmainitud Milupal, kus olid kahtlased jahud ja asjad. Nagu Põnni kohta lugesin – kõik sedasorti ained (jahu, lisatud maitseained) on välja võetud ja selle asemele on lisatud rohkem puu- ja juurvilju.

Absoluutselt KÕIK toidud on söödud. Johan on selline, kes sööb hea meelega paljusid asju, aga no tõesti, ei olnud asja, mis oleks kuidagi… valesti või millega oleks liigselt laialimädimist olnud – kõik läks kaubaks. Lihapüreed olid heade lisade ning pehme tekstuuriga. Mõnel firmal on lihapüreed kuidagi väga klompis, aga need püreed olid palju ühtlasemad. Muidugi, olid lemmikud puuviljapüreed, nendest ei ütle ta iial ära, eriti nende maasikasmuuti, mida ma oleksin ise ka hea meelega söönud. Appiii, te ei kujuta ette kui hästi see lõhnas! Mul neelud käisid ja seda titetoitudega naljalt ei juhtu.

Väga hea oli ka selliseid valmispüreesid võtta, mis olid, kas pudrud või püreedesse lisatud teravili. Johan on hea söömisega, niisiis tihti niisama puuviljapüree jääb lahjaks ning vahel lisangi neid pudru juurde. Ma ei ole kunagi purgiputru ostnud, aga neljaviljahelbepuder vaarikaga oli see, mida ta proovida sai ja läks sama kiiresti, kui need, mida ise olen teinud. Kuigi see oli veidi teralisem, kui oleme harjunud ja arvasin, et äkki talle tundub see võõras, siis seda ei olnud. Samuti oli väga hea toide või vahepala mangopüree hirsiga ja riisipuding pirni ja mustikaga. Toitvad, aga talle justkui magustoidud, mis teevad meele eriti rõõmsaks.

Nii mugav on valmisputru/püreed võtta, kui on kiire või oleme külas – ei pea hakkama vett keetma, jahutama, plägama. Nagu ütlesin, tavaline puuviljapüree ei toida teda väga, niisiis valmispudrud (mida saab ka külmalt süüa, muide), olid täiesti omal kohal.

Veel üks asi, mis oli meile justkui taevast sülle sadanud – ploomimehu. Siit tuleb see “söögilauajutt”. Paar päeva oli Johan vaevas, midagi ei seedinud korralikult või sai vähe vedelikku (kuigi olen andnud talle igal võimalusel vett, aga eks olukorrad/vajadused on erinevad). Ja siis mõtlesingi, et väga hea – meil on ploomimehu. Päris otse talle seda suuremas koguses ei andnud, kuna alati oli kuskile külla minek ja ma ei tahtnud, et päris plahvatusega asi lõppeks, aga lisasin vähehaaval pudrule – nagu arvata võib, probleem sai lahendatud.

Ühesõnaga, ma olen siiralt positiivselt üllatunud, et Põnnil nii hea tootevalik on. Olen üsna veendunud, et kui ma ei oleks neid asju saanud, siis päris paljusid tooteid ma ei olekski avastanud – üks asi on harjumus osta mingeid kindlaid asju ja teine asi lihtsalt see, et valikut on poes omajagu. Nüüd, kui Johanile toite lähen valima, siis uurin lähemalt Põnni valikus olevaid asju ja ostan nii mõnegi seekordse hea avastuse meile varuks (kast maasikasmuutit – mulle. Nalii!)

Miks sünnitusmajas Põnni toitudega voldikut ei jagata? Õigemini, mina küll ei saanud. Võib-olla ei ole tootevalik esimeste ampsude jaoks nii rikkalik? Kuigi jah, puhtaid, ühest toiduainest püreesid on tõesti vähe. Samas, esimesed ampsud toimuvad on ainult mõned päevad ja edasine läheb libedalt. Me läksime igatahes üsna kiiresti mitmest toidust koosnevate püreede peale.

No, minu meelest oleks see väga tore, kui kodumaiseid tooted aina rohkem mõjule pääseksid, nii, et tuleb voldikud sünnitusmajja viia 😀

Igatahes, minu (Johani) näol on kindlasti uus Põnni klient sündinud ning õhutan teisigi ainsat kohalikku lastetoitu tarbima – sööme mitmekesiselt ja toetame omasid.

Põnnist saate lugeda ja tootevalikuga tutvuda nende kodulehel: http://www.ponn.ee/est

ning uudistega kursis hoida ja loosimistel osaleda Põnni Facebookis:  https://www.facebook.com/salvestponn/?fref=ts

NB! Veel üks tore asi: alates sellest aastast läheb igast Põnni toote ostust 1 sent SA Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefondile – täpsemalt spetsiaalsete ravitoidusegude ostmiseks nendele lastele, kes haiguse tõttu ise täisväärtuslikku toitu süüa ei saa.

 

 

16 thoughts on “Johani toidud: räägin toidueelistusest, tema söömisgraafikust ja erinevatest beebitoitudest/tootjatest

  1. Olen natuke “grinch” ja räägin purgi/tuubitoitude vastu ka. Minul ja mitmel lähemal lapsevanemal on kogemused, et lapsed, kes on algusest purgikraami saanud, ei taha hästi enam kodutoitu süüa. Idee järgi peaks need olema puhtad ja jamavabad aga ilmselt on mingi “purgitoidu” maitse, millega laps harjub. Mitu tuttavat on peale mitmepäevast purgitoidu söötmist päris hädas olnud, sest kodust samadest koostisosadest püreed laps ei taha.
    Ja ise kodus püree tegemiseks lisaks ökojuurikatele otsi kraami sügavkülmast. Toit sügavkülmutatakse reeglina siis kui on ilusti valminud ja parimas vormis.
    PS! Minu lapsele meeldisid ka hullumoodi mõned Salvesti toidud. Porgandipüree maksaga oli lemmik isegi siis kui oli kaugelt üle aasta vana. Aga kuna ta sai purgikraami nii harva siis äkki oli sel ka uudsuse mekk juures.

    Liked by 1 person

  2. Mina kohe teadlikult ignoreerisin neid Hippi voldikuid ja uurisingi esmalt Põnni toite, neist said ja tegelikult siiani on lemmikud. Poiss peagi kaheseks saav ja tuubi puuviljapüreed on ideaalsed näiteks pikematel sõitudel. See purgi- ja kodutoidu söömine on nii individuaalne, mul oli ka laps väga hea isuga ja sõi kõike pirtsutamata. Ei sõltunud midagi sellest, kas on “purgimaitse” või mitte. Kui aga Põnni puuviljatuubikatest peaks ära tüdinema või lihtsalt erinevaid maitseid, siis Semperil on ka väga puuviljapüreed, ilma lisatud suhkruta.

    Liked by 1 person

  3. Minu plika pani näputoitu alates pooleaastasest, pojaga ei jõudnud ei näputoiduga mässata ega ise püreesid teha, sai põhimõtteliselt pärast esimesi minu tehtud ampse ainult purgitoite + teatud vanusest alates meie koduseid toite (pudrustatud kartul kastmega, tatar hapukoorega, pisikesed makaronid, riis, jne). Kõik on individuaalne – mingit purgitoidu värgi igatsemist küll pole. Purgitoite sai umbes aastaseks saamiseni, siis läks puhtalt meiega sama menüü peale. Isu üle ei kurda 🙂 Igal perel oma lugu selle laste toidu ja toitmisega. No stress 🙂

    PS! Hippi toodete kohta on juttu olnud, et panevad lastel kõhu kinni, kuigi nad on tõesti mahepõllumajandusest ja nii ökod, aga midagi seal justkui oleks, et kinnistab :/

    Liked by 1 person

  4. Minu pesamunal puudub ka igasugune “graafik” kuna magamist pole kunagi harrastanud (nüüdseks 1,2-aastane), kui magab, siis maksimaalselt 30 minutit päeva jooksul. See-eest söömist harrastab ta vägagi! Lisatoiduga alustasin 6-kuuselt, nagu ka kahe vanema lapsega. Ta sööb suurema kausitäie putru, kui meie abikaasaga kokku. Kõik läheb sisse! Kuid kaalub ta hetkel 8,1 kg. Hetkel keedan ja mässan ma talle veel oma toitu, kuid teen tutvust ka meie toidulauaga. Soola ja maitseained jätan välja, maitsestan endakasvatatud ürtidega. Piimatooteid tarbib veel minimaalselt. Nüüdseks olen rinnaga toitmise ka lõpetanud, kuid rinda sai siiski 1,2 aastat. Sellises vanuses, nagu Johan, sai ta muidugi päevas ka mitu korda rinda. Kas Johan pole ise huvitatud või sa lihtsalt ei anna? Mina olen kõigi oma laste pealt täheldanud, et kui muu maailm saab huvitavamaks, kui emme puusal olemine, siis kaob ka tissi huvi!

    Meeldib

    1. Just täna/eile vaatasin, et sai rohkem rinda, kui muidu viimasel ajal, kuna hammaste valu paneb ta lähedust otsima. Aga muidu ei huvitu ta sellest, alles õhtul, kui magamaminekuaeg on.

      Meeldib

  5. Ma jumala hädas siin plika kõhukinnisusega. Ei aita ploom ega midagi. Läksin uuesti tagasi suvikõrvitsale. Vett nagu joob ka. Oeh. Ei mäleta, et pojal selliseid hädasid oleks olnud.
    Teen kõik püreed ise. Harva olen õuna või pirni oma poest ostnud. Mangot segasin kõrvitsaga. Seda pistis ainult. Kasutan samuti Põnni omasid. Pudru jätsin ka hetkel ära. Ei tunne huvi selle vastu. Ju siis saab rinnast veel kõhu täis, kuna ühe korra päevas tahab ta päris sööki.

    Meeldib

    1. Mul oli see kinnisuse asi esmakordne kusjuures, aga saingi aru, et kuigi ma arvasin, et sai palju vett, siis tegelikult ikka ei saanud. Andsin rohkem rinnapiima ka ja lisaks ploomimehu, õnneks sai korda.

      Meeldib

  6. Minu poiss siis nädal Johanist noorem. Lisatoitu armastab hullupööra, hakkasin seda andma napilt enne 5-kuuseks saamist, sest juba 3-kuuselt luges mu suutäisi kui oma toitu sõin. Minul aga nüüd mureks see, et piima vastu huvi vähenenud. Nädal tagasi lõpetas ta öise söömise ise ära, päeval saab 5-6 korda kokku rinda, aga ma reaalselt tunnen, kuidas piima hakkab väheks jääma.

    Meeldib

    1. Mul oli vahepeal sama tunne, aga paar päeva jälle justkui juurde tulnud. Võimalik, et asi selles, et ta tahtis rohkem rinnapiima, kuna hambavalu jne, siis tahab lähedust.

      Meeldib

  7. Ma ei saa kommentaari kirjutamata jätta, muidu aus postitus, aga alguses see lause, et “vanasti tehti ju kõik ise” jäi lihtsalt tohutult kripeldama 😀 Ega tänapäeval lihtsalt seetõttu, et purgitoidud poes olemas on, ei söö kõik lapsed veel sellepärast purgitoite. Minu meelest on norm ikka see, et teedki ise süüa oma lapsele ja purgitoidud poes on nagu varuvariant vms. Ise purgitoidu vastane absoluutselt ei ole ja reisidel või külas käies on nad tõesti mugavad. Sel puhul meie lemmikud ka põnni omad. Ja samuti saan aru, nagu ka siit kommentaaridest juba välja on tulnud, et suurema tõenäosusega söövad just teised ja kolmandad lapsed purgitoitu, kuna pole enam nii palju aega pliidi ees vaaritada. Mu meelest eriti veel esimese ampsuna ei tahaks poest ostetud purgitoitu anda, esimene amps võiks olle ikka ehe ja hea 🙂 ise ka ju ei söö koguaeg purgitoitu 🙂 Veelkord, ei taha halvaga ja ei ole vastane, aga lihtsalt vahel tundub juba, et tänapäeval peetaksegi standardiks seda et beebid peaksid sööma purgitoitu. Sinu postitusest ka jäi mulje, et elementaarne, et purgikaid hakkasid kohe ostma, mitte ise tegema. Ja noh, noored emad siin loevad ja arvavad, et nii käibki asi.

    Meeldib

    1. Kusjuures, ma ise arvasin, et söövadki purgitoitu, päris ausalt. Sest mul oli just vastupidi – esimest ampsu ei julgenud enda tehtud anda – pole kogemust, juhendajaid jne, et kindlustunnet oleks. Tegin talle sügavkülmiku kõrvitsapüreed täis ja seda sai ta küll nii, et vähe pole. Eks nüüd alles on kindlus tulnud ja keedan ise ka, aga jah, piinlik lugu – peamiselt on purgitoit siiski. Aga, muudan asja ja tegutsen selle kallal.

      Meeldib

  8. Tegin täna perele ühepajatoitu hakklihaga. Ennem maitsestamist võtsin lusikaga leemekest ja tiba manti ka plikale. Sai siis oma esimese lihakogemuse. Pisikesi tükikesi sõi väga hästi. Tegi vaid nomnomnom 😀 Ei tea, kas hirmuga, aga hakkas lõpuks kakale. Nii palju rõõmu!

    Liked by 1 person

    1. Need söömishääled on parimad – meil ka alati mõmiseb! Sa oled nii tubli söögitegija – pean ka ikka päritoitu rohkem andma hakkama – ma olen üsna chicken olnud selle koha pealt ja mõelnud, et äkki purgist saab paremat kraami 😀 Aga olgu, läheb aedviljade keetmiseks!

      Meeldib

  9. Mul käsi ei tõuse jh purgikraami andma. Vastupidiselt sulle on mul paranoiline hirm, et sinna on segatud asju, mida ma lapsele mitte mingi hinna eest sisse ei söödaks. 😀 😀 Pojale tegin samuti kõik ise. Saskia ei võta peale selle kõrvitsale lisatud mango mitte ühtegi purgitoitu suu sisse kah. Sama lugu oli Markusega. Tead, ma ostsin kohviveski endale, et pudruhelbeid purustada ja ise putru teha 😀 Suure hurraaga ostsin algul Holle pudruhelbed. Igavesti kirves värk no ja söö ise, kui tahad. Ega see nn puder näeb välja nagu ebemed vees. Või teen midagi valesti. Olen nii palju asju minema visanud, et mulle aitab. Ise tehtud, hästi tehtud. Eks see hoia motti üleval ennast samuti ree peal hoida. Just toitumise koha pealt. 😛

    Meeldib

Lisa kommentaar

